Speedtest


(c) Speedtest

Sign by Danasoft - Get Your Free Sign

tirsdag 30. mars 2010

Forkastelig dårlig ledelse i jernbanen....

Nå synes jeg kanskje det er på tide å gjøre noe langsiktig og konstruktivt med NSB. Spark hele ledelsen umiddelbart! Helst i går! Her er det en ukultur som gjennomsyrer alt som har med tog å gjøre i Norge. Alle som jobber på togene gjør så godt de kan, de tar imot kjeft fra kunder, kjeft som ledelsen skulle hatt. En ledelse som burde hatt ettersyn, og blitt strammet opp for mange år siden. Da hadde kanskje noe av dette vært unngått.
Det finnes faktisk ikke noe dårligere ledelse, enn den du ikke tør si ifra til. Det er i de fleste tilfeller sånn at hvis man sier ifra om at noe er galt enten i NSB, eller Jernbaneverket, blir du presset ut i sykemelding, frosset ut, du blir fortalt at du er verdiløs, og at: "hvis dette plager deg, så kan du bare slutte!". Det er ikke sånn man styrer en bedrift som har ansvaret for kritisk infrastruktur. Det må da være mulig å finne folk som faktisk har peiling på hvordan man styrer en bedrift som må være i konstant utvikling, og konstant tilpasse seg. Det er utrolig viktig at i en bedrift som yter service, må man være serviceinnstilt i alle ledd. Fra toppsjef og helt bunnen av stigen.
Se å få byttet ut folkene i de fire øverste ledelsesnivåene i både NSB og Jernbaneverket umiddelbart, før det skjer flere alvorlige ulykker. Få noen i ledelsen som gidder å gjøre det de får betalt for, ta ansvaret og få togene til å gå uten uhell. Eventuelt tilsett ledere på samme premisser som andre institusjoner med spesielt samfunnsansvar. Akkurat nå har jernbanen like mye tillit som Nav, altså ingen. Det er, og vil alltid være, et lederansvar. Kast dem, uten sluttpakke, for å unnlate å gjøre jobben sin. Det pleier å være grunn til avskjedigelse ellers i arbeidslivet....


http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=595338

W

2 kommentarer:

  1. Hvis du følger med og uttaler deg om ting du vet noe om, så har det vært utskiftninger i nettopp disse rollene de siste 3-4 årene. Deriblandt total "renovasjon" i Jernbaneverket med ny direktør, og nye mellomledere i løpet av omorganiseringen som er ferdig i løpet av 2010.

    Men dette vet jo selvsagt du.

    SvarSlett
  2. Vi som liker tog, vil gjerne at de skal fortsette å gå...
    Det virker som du har både innsikt, og engasjement, Daniel :)

    SvarSlett