Nå sitter jeg på mitt lokale Nav-kontor og venter... Det er ca to timers venting, og fullt av frustrerte mennesker. Klienter og ansatte, og hvem som er mest frustrert er faktisk helt umulig å si! Nav kan ikke forvente at alle som jobber i NAV-systemet skal kunne alt! Det er ikke gjennomførbart! Stemningen er slik at det går utover sikkerheten, og derfor har de en vekter stående i mottaket... Her har ledelse og de som vedtok reformen tredd enda en feilslått effektivisering ned over ørene på brukere og ansatte. Hva i all verden har de brukt som redskap til å tenke ut dette?! Det trengs ikke noen sosionom-eksamen for å skjønne at dette ikke kommer til å fungere. Embedsverket, og politikere må da forstå en gang, de også, at det er noen offentlige etater som IKKE skal spare penger, eller ha en inntjeningsevne. Nav er en av disse. Helt fra Folketrygden ble innført har det vært meninga at den skal bruke penger, og ikke tjene penger. Ordningen er ment å bruke penger for å tjene befolkningen, ikke bruke befolkningen for å tjene penger. Tilnærminga burde vært som følger:
Til brukerne:
Still spørmålet ”Hvordan kan NAV bli bedre for deg?”
Til de ansatte og saksbehandlere:
Still spørmålet ”Hva kan vi gjøre for å gjøre Nav til en bedre arbeidsplass for deg?”
”Hva kan NAV gjøre for at du skal få gjort jobben din ordentlig og best mulig”
Jeg regner med at disse svarene vil medføre enda en reform, så derfor blir de heller aldri stilt. Det er så langt jeg kan se, og oppleve fra et brukersynspunkt, en helt komplett feilslått reform. Jeg vil faktisk gå så langt som å påstå at hver eneste krone brukt på NAV-reformen er et tyveri fra staten, utført av de som utarbeidet reformen!
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=593309
W
fredag 16. april 2010
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar